Ondernemen vanuit de bijstand:

wat werkt wel en wat werkt niet?

Inspreektekst

Jacques Giesbertz (GildePlus) tijdens de raadsvergadering van de Gemeente Den Haag over 'Ondernemen vanuit de Bijstand' op 28 mei 2020.

 

"Voor de Coronacrisis werden vele vacatures niet opgevuld en tegelijkertijd waren er zo’n 17.000 mensen in Den Haag met een bijstandsuitkering. Nu is het crisis en is samenwerken noodzakelijker dan ooit. Het is mijn stellige overtuiging dat de kennis, kunde, de passie en de vele netwerken in de stad Den Haag veel slimmer benut kunnen worden. Zeker ook binnen de aanpak van “Ondernemen vanuit de bijstand”.

 

De gemeente Den Haag werkt het liefst met een eigen klasje van burgers met een bijstandsuitkering die ondernemer willen worden. Top down. Dat levert volgens het bestuur meer op dan samenwerken met de vele experts en initiatieven (coöperaties) in de stad. Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Immers:

 

  • Je leert ondernemen door te doen. En dat kan bij uitstek samen met andere ondernemers in deze reeds werkende coöperaties.

  • Je leert ondernemen van ondernemers, niet van beleidsmakers.

  • Wij bieden concrete opdrachten, werk, opleidingen, netwerken, tips.

  • We bieden bijna gratis geschikte werkplekken. Verspreid over de stad. Dus voor elke startende ondernemer keuze genoeg.

  • We hebben alle expertise in huis om “Ondernemen vanuit de bijstand” aan te bieden, namelijk minstens 40 professionals met gemiddeld 30 jaar relevante werkervaring.

  • Plus: we hebben al positieve resultaten behaald met werkzoekenden!

 

 

Wie zijn wij?

SVV Gilde Plus is een leer-en werkgemeenschap bij de voetbalvereniging SVV Scheveningen. Zie ook www.gildeplus.nl. Maar er is nog veel meer: Tien initiatieven hebben zich verenigd, in Collectief070. Dat zijn dus tien locaties, allemaal geschikt voor de deelnemers van het ondernemersklasje van de gemeente. Plus ingangen bij honderden werkgevers.

 

Waarom werkt Den Haag dan toch top down? Misschien is het de macht van de gewoonte. Liever zelf doen, dat is wel zo overzichtelijk. Een steekhoudend argument zou zijn als de aanpak van de gemeente veel effectiever en efficiënter is. Maar dat is helaas voor een buitenstaander niet te beoordelen. Hoeveel van de deelnemers uit de vorige groepen zijn nu succesvol ondernemer? En minstens zo belangrijk, hoe duur is de aanpak van de gemeente nu eigenlijk?

 

Ik heb via het Gezelschap van Gildehuizen een uitgebreid WOB verzoek gedaan. En antwoord gekregen op de makkelijkste vragen. Maar nog steeds heb ik geen begroting, plan van aanpak, financieel rapport etc. gekregen. Zonder deze openheid kan de gemeenteraad weinig zinnigs beslissen. De vraag is waarom is deze openheid er niet? Is dat ook de macht van de gewoonte of de gewoonte van de macht?

 

De enige strohalm die de wethouder heeft, zijn de onderzoeken die zijn uitgevoerd door het onderzoeksbureau ‘De Beleidsonderzoekers’. Vreemd dat dit onderzoek 8 maanden niet openbaar was. Daarnaast is dit onderzoek discutabel. Voorbeeld: de coöperaties waren later van start gegaan, kregen moeilijker te plaatsen kandidaten etc. Niet zo vreemd dat dan de output ook wat minder zou kunnen zijn dan het top down klasje.

 

Samenwerken is noodzaak

Samenwerken met ondernemers en coöperaties die al functioneren in Den Haag is goedkoper en beter en getuigt van waardering voor actief burgerschap. Een mix van centraal en decentraal is waarschijnlijk de beste en duurzaamste variant. Zeker voor de werkzoekenden. Wij staan ervoor open. Zie  www.collectief070.nl.  (Alleen het gesproken woord telt…)

Gezelschap van Gildehuizen

Bezoekadres

Zeestraat 100 - kamer 04.09

2518 AD  Den Haag

Email info@gildehuizen.nl